Experience Passe Catabois 2 - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Caroline en Ineke - WaarBenJij.nu Experience Passe Catabois 2 - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Caroline en Ineke - WaarBenJij.nu

Experience Passe Catabois 2

Blijf op de hoogte en volg Caroline en Ineke

10 Januari 2013 | Nederland, Schiphol

Lieve allemaal,

Vanmorgen veel zwangeren gecontroleerd zoals bloeddruk meten, wegen, ligging kindje controleren en harttonen van het kindje beluisteren. De leeftijd varieert van 16 tot 45 jaar. De meisjes krijgen ongeveer vanaf de twaalfde jaar hun eerste kind. De vrouwen hier krijgen gemiddeld ongeveer 10 kinderen. Tja over de kleding blijf je ook verbazen. Van de een denk je dat ze de nachthemd nog aanheeft en de ander heeft kleding vol gaten kortom alles kan hier.
De Haïtiaanse verpleging is wel blij met onze komst en laten ons met een gerust hart het werk overnemen en kijken zittend toe ;)
Wat klimaat betreft bevalt het ons hier prima het is hier tussen de 30 en 35 graden met een harde wind.
De mensen hier kijken uit naar regen want als dit nog lang uitblijft dreigt de oogst opnieuw te mislukken.
Fruit is hier bijna niet te krijgen doordat het hier te droog is. Ze hebben bananen ejn een korte periode een soort grapefruit en mango ' s. Wat groente betreft ook zeer weinig keus. Ongeveer 1 x in de zes jaar slaagt de oogst. De mensen hier lijden ontzettende honger en de mensen komen ook minder in de kliniek omdat ze geen geld meer hebben. Het is dus improviseren voor ons met koken maar in vergelijking met de mensen hier hebben wij het echt ontzettend goed. Maar uhm Hermien wij staan open voor recepten en jouw creativiteit in koiken .....
Verder lijkt het hier Artis wel. Er zijn hier zeeeeer veel mieren, muizen, ratten, kakkerlakken, kippen, honden, ezels, hanen, salamandertjes en een vogelspin. De vogelspin nog niet met eigen ogen gezien maar bivakkeert wel in de douche naast onze kamer. Onze Amerikaanse vrijwilliger maakt hem niet dood want hij is nuttig, eet namelijk muizen dus......In de nacht liggen we geregeld wakker van de muizen en ratten die boven ons plafond lopen, het lijkt wel een heel leger. En dan moeten jullie weten dat de gaten in het plafond zitten.
We genieten hier elke dag.
Dit was het weer voor deze week en hopen jullie snel weer een nieuwe update te geven.
Bedankt voor jullie meelevende reacties, erg leuk!

Groetjes,

Caroline en Ineke

• 10 Januari 2013 - 23:10

Dini Bal:

Zo dat is wel wat anders dan in de kolfweg . brr al die muizen en ander ongedierte hoop dat je een beetje kunt slapen. Maar wat leven wij dan toch in luxe dat weten we wel maar als ik dit weer zo hoor van jouw besef je des te meer.Sterkte hoor met je werk daar.
    Groetjes Jan en Dien.

• 11 Januari 2013 - 02:00

Marjon O:

Ha dames, heb ik het gemist, maar zijn jullie koffers er al? Erg leuk om jullie ervaringen mee te lezen. Vanavond het afscheiddinervan matthieu gehad en nu ik het verhaal zo lees, boffen we maar met waar ons wiegje heeft gestaan...
    Ik hoop dat er geen gevaarlijk ongedierte rondkruipt. Heel veel succes met jullie werk en geniet van de ervaring. Tot over een paar weken. Wij gaan nog even de nachtdienst doorkomen. Dames, de hartelijke groeten vanuit het Ikazia! PS Annemieke heeft een zoon gekregen, karel, alles goed.
    Johan, Andre, Albertine en Marjon

• 11 Januari 2013 - 19:22

Jolanda:

Hoi Ien en Caroline,

Leuk om weer wat van jullie te horen. Ik ben wel jaloers op het weer bij jullie ,maar niet op al het ongedierte! Maar misschien went het wel?
    Veel succes met jullie werk!

Groetjes,Jolanda

• 11 Januari 2013 - 20:44

Iris:

Klinkt allemaal goed mam... Alleen niet zo overdrijven dat er bijna geen eten is he: muizen, ratten, kippen, kakkerlakken,hoppetee, in de koekenpan en gaan met die banaan, hmmm ;)
    Grapje hoor, zorg maar goed voor jullie zelf en tot horens!
    Dikke kus ier

• 11 Januari 2013 - 21:31

Ruth:

Hee mama en Ineke,

Goed verhaal, klinkt gezellig :)
    Ik weet niet of je erop moeten hopen maar het zou natuurlijk leuk zijn als de taken een beetje uitbreiden. 5 weken lang zwangeren controleren wordt misschien ook wat eentonig. Als echte intensive care zusters kunnen jullie vast wel wat meer aan. Hoewel het dan natuurlijk wel interessant wordt hoe allerlei problematiek op te lossen zonder de monitoren en 100 verschillende soorten medicatie voor handen.
    Wordt je inventief van :) Ik ben benieuwd!
    Liefs, Ruth

• 12 Januari 2013 - 11:46

Jolanda Zandee:

Ha Ineke en Cerrolain

Ik lees de verhalen met plezier. Nou, Deur, die zwangeren controleren daar ben je inmiddels expert in;)
    Als ze nou ook nog es gaan bevallen... ben benieuwd.
    Stoere meiden hoor met dat ongedierte boven je hoofd. Zo te lezen is het echt behoorlijk arm waar jullie zijn. ik zag dat het vandaag drie jaar geleden is dat de verwoestende aardbeving is geweest.
    Zet hem op daar, ik ben trots op jullie!

• 12 Januari 2013 - 13:46

Aal:

Hallo stoere jungle tijgerinnen,

zo te lezen hebben jullie al werk uit handen genomen van de plaatselijke verpleging!
    Ja , laat die witscheten maar schuiven.
    Zo lang er geen volledige ontsluiting is, ralaxed blijven.
    Trouwens, ik heb nog een goeie tip met betrekking tot het aanpassen aan de cultuur en gebruiken, hou je pyama ook gewoon aan. Ziet er wel zo gezellig uit.
    By the way, is er al een dokter in de zaal? Kan best handig wezen.
    Weten jullie trouwens dat je veel met bananen kan doen? je kan ze bakken, prakken, koken, smeren, au bain de marie, op de oogleden tegen zwelling en ze zorgen er voor dat wat er door de pijpen loopt niet al te snel geloosd hoeft te worden.Doe er je voordeel mee.
    PS weten jullie trouwens hoeveel een toegangskaartje naar Artis kost? Hebben jullie al bespaard. Zo zie je ieder nadeel heeft een voordeel.
    Nou chicks ik hoop weer snel van jullie te horen en alle goeds vanuit Puttershoek.

liefs Alida

• 12 Januari 2013 - 16:10

Titia:

Hallo Caroline (en voor mij onbekende Ineke),

Leuk dat we jullie ervaringen en werkzaamheden op deze manier kunnen volgen. Zou je eens een beschrijving willen geven van de "kliniek" waar jullie nu werken? Ik heb geen idee wat ik me er bij voor moet stellen. Heel veel succes met alles en geniet van deze ervaring.
    groetjes Titia

• 12 Januari 2013 - 21:29

Wilma:

Ha meiden

Leuk om weer wat te horen van jullie.
    Dat is weer eens wat anders he zwangeren controleren, dan patienten aan de beademing.
    Grappig dat ze toe kijken hoe jullie het werk doen.
    Nou In dan toch nog bijna een vogelspin in je bed, wat een griesels he.
    Ik heb vandaag gewerkt en bij ons is het nu beademingscentrum Ikazia we hadden er zelfs 10.
    Wel lekker werken hoor.
    Van de week Matthieus afscheid gehad jullie hebben wat gemist, het was zo gezellig.
    En Jeroen heeft hem zo goed nagedaan we hebben zo vreselijk gelachen.
    Nou meiden zet hem op ik kijk weer uit naar een nieuw bericht.

Groetjes van Wilma

• 13 Januari 2013 - 14:59

Tjakko & Jolanda:

Hallo Caroline en Ineke,

Met verbazing de Artis-verhalen gelezen. Wat een totaal andere wereld! Een VOGELSPIN, jakkie.......
    Fijn om weten dat jullie iedere dag genieten. Succes, we denken aan jullie! Lieve groet, Tjakko & Jolanda

• 14 Januari 2013 - 15:45

Ada Moorlag:

Nou meisjes, is het zoals jullie gedacht hadden ?
    Leuk gezelschap hebben jullie ook,ik zou geen oog dicht doen!
    Het gaat vast een hele geweldige tijd worden.
    Geniet ervan.
    Lieve groet Ada

• 14 Januari 2013 - 17:42

Lauretta:

Hallo,

Wat erg al die dieren. Ik zou helemaal gek worden. Maar aan de andere kant wel mooi dat jullie dit werk kunnen verrichten!

Groetjes Lauretta

• 14 Januari 2013 - 22:07

Bep:

Hallo

wat een ellende daar allemaal,nou hier is het koud en sneeuwt het,dus genieten jullie maar van het mooie weer daar,alleen minder van al dat ongedierte en die muizen en ratten,zou voor mij niks zijn.
    maar fijn dat jullie elkaar hebben en dat werk kunnen doen,ik wens jullie veel sterkte nog met alles !!!

De hartelijke gr. v.de maliepaardjes!!xxxx