Eerste indrukken - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Caroline en Ineke - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Caroline en Ineke - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Caroline en Ineke

13 Januari 2013 | Nederland, Schiphol

Lieve allemaal,

Om met het enorme goede nieuws te beginnen: alle vier de koffers zijn vandaag bij ons aangekomen!!
We zijn nog nooit zo blij geweest met onze eigen spullen. En we misten niets van onze spullen!
Vanmorgen zijn we om 08:00 bij de kliniek gestart waar we een rondleiding van Rob hebben gekregen. We waren onder de indruk over de grootte van de kliniek. Op de begane grond bevind zich de operatiekamer, spreekkamer arts , voorraadkamers en drie patientenkamers waarvan er 1 bestemd is voor de cholerapatiënten. Dit klinkt allemaal heel wat maar dit is natuurlijk wel naar Haïtiaanse begrippen. De tweede verdieping is nog in aanbouw waar ook nog allerlei plannen voor klaar liggen. Aan de buitenzijde van het complex bevinden zich toilet, doucheruimtes en kookgelegenheid voor de familie. De familie zorgt hier voor het natje en droogje van de patiënt.
Gezien de afwezigheid van de Nederlandse arts hebben we meegekeken met een Haïtiaanse verpleegkundige. Wij konden bloeddrukken meten, harttonen van de baby' s beluisteren. het binnenroepen van patiënten tot hilariteit bij de mensen want wat uitspraak betreft maakte we er natuurlijk soms wat " raars" van. Communicatie is even lastig gezien het feit dat zij alleen maar Frans praten en wij maar een " mondje" Frans. Maar de medische termen zijn redelijk goed te herkennen. Vandaag zijn er veel patiënten voor een consult langs geweest, dit is meestal zo op de marktdagen. Vandaag al schrijnende " gevallen" gezien. Kinderen met enorme ondervoeding. Je denkt een baby te zien maar het zijn dan toch al kinderen van 1 of 2 jaar. Zij krijgen een herbalife voeding mee. Natuurlijk niet het dieet wat wij in Nederland kennen maar instant voeding om aan te komen! Vrouwen/kinderen die op jonge leeftijd al zwanger zijn. Meisje met enorme vergroeide benen en armen dat je met verbazing staat te kijken dat zij kan " lopen" Hoe meer medicijnen de mensen meekrijgen hoe blijer ze zijn.
Vanmiddag nog even op de markt wezen kijken. Iedereen begon eigenlijk zijn spullen al in te pakken dus de volgende keer moeten we iets eerder op de dag gaan kijken.
Vandaag voor het eerst zelf gekookt met onze eigen ingrediënten, echt een luxe!

Liefs,

Caroline en Ineke

  • 14 Januari 2013 - 14:18

    Ina:

    Ha meiden,

    Heerlijk dat de koffers er zijn !! Lees met plezier jullie verhalen, veel sterkte en werkplezier met alles en pas goed op elkaar !! Toch wel eng al die beesten lijkt me....

    Hartelijke groeten uit Cap a/d Ijssel
    Ina en fam

  • 14 Januari 2013 - 15:18

    Linda Den Hartigh:

    Lieve Carolineke,
    Wat is het erg leuk om jullie reisverslag te lezen,je maakt het bijna zelf mee.
    Gelukkig hebben jullie je eigen koffers weer.
    Bij jullie zal de temperatuur wel aangenaam zijn ,hier sneeuwt het op dit moment.
    Veel succes en werkplezier en kijk vooral naar de vogelspinnen uit!!!
    groetjes Linda

  • 14 Januari 2013 - 17:46

    Lauretta:

    Hallo,

    Zo, eindelijk de koffers zijn erg. Wel heel fijn!
    En Ien, anders begin je toch in het duits te praten. Ik kan me nog heel goed herinneren dat jij dat heel goed spreekt, haha.

    Groetjes Lauretta

  • 14 Januari 2013 - 20:39

    Geralda:

    Hallo allebei,

    Leuk om jullie belevenissen zo te volgen. Fijn ook dat jullie koffers geariveerd zijn. Kben benieuwd hoe het verder met de taal gaat om je duidelijk te maken!
    Veel werkplezier en kom niet te mager terug he!
    Groetjes Geralda

  • 17 Januari 2013 - 08:52

    Janny T.:

    Gewoon schirjven dat alles goed is met jullie, knap hoor en dat met zulke belevenissen!! Die vogelsspin spant de kroon wat de enge dingen betreft, denk ik zo. Heb je er een foto van gemaakt? Ik keek op een andere website over meiden die 4 maanden in Passe Catebois waren en daar las ik:


    Haïti zou Haïti niet zijn als ik niet af en toe word opgeschrikt door één of ander eng beest. En daarom vond ene vogelspin het leuk om mij op de kast te jagen in de vroege ochtend! Die avond ervoor wilde ik nog even afkoelen in de plakkerige buitenlucht. Maar een dikke, vette vogelspin had mijn plek ingepikt. Ik dacht: Oke, dan niet. Ik trok gauw de deur dicht. En dacht, dan zit ik lekker veilig! Maar volgens mij deed dat stomme beest het erom! Hij kwam me gewoon achterna! Ik vermoed onder de deur door ofzo.. Want 's morgens zat hij me lekker aan te kijken vanaf de muur tussen mijn keukenkastje en het aanrecht. En geloof me, het was geen kleintje!
    Ik maakte eerst een foto, want om één of andere reden voel ik dan aan dat dit wel eens een weblog verhaal kon gaan worden.. En bespoot hem daarna met mijn insecticide aerosol spray. Dood ging die er niet van, maar hij werd wel heel langzaam van dat goedje. Hij kroop beduusd wat rond over mijn muur. Ik besloot buiten te wachten tot er een hulptroep voorbij zou komen. Ongeacht hoe lang dat zou duren, mijn ontbijt kon wel wachten. Tot ik ineens een “Plof” hoor. Ik ren naar binnen en de schrik sloeg mij om het hart om dat vieze beest niet meer op z'n plek te zien zitten. Ik was heel bang dat hij naar een stekkie was gekropen waar ik er nooit meer bij kon. Ik kijk met al mijn moed in de gootsteen en kom er dan achter dat dat domme beest precies IN mijn beker is gevallen waar m'n tandenborstel en tandpasta in staat! Hahaa! Ik pak die beker op, ren vliegensvlug naar buiten en smijt alle inhoud in de bosjes. Ik pak een grote steen en geef de vogelspin de genadeklap. Gelukkig had ik nog een verse tandenborstel. :)

    Ik hoop dat het voor jullie de eerste en de laatste geweest is, we zien al uit naar jullie volgend verslag en intussen genieten wij hier van sneeuw en ijs, ik zag gisteren de kinderen al op de boezem lopen.
    XX J.T.


  • 17 Januari 2013 - 16:55

    Joline:

    lieve Ineke,

    het is misschien een beetje laat, maar toch heel
    erg fijn dat jullie je koffers weer hebben ;)

    liefs, je nichtje Joline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline en Ineke

Actief sinds 13 Dec. 2012
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 14517

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 06 Februari 2013

Vrijwilligerswerk in Passe Catabois

Landen bezocht: